Sujuvia palveluja

Maakunta- ja sote-uudistus astuu voimaan vuonna 2021. Mitä uusi maakunta tarjoaa sinulle?

Maakunta- ja sote-uudistuksen tultua monet asiat säilyvät ennallaan mutta uuttakin on tulossa. Uudistukset tulevat käyttöön vaiheittain. Nämä uutuudet tulevat helpottamaan asiointiasi ja antavat sinulle aiempaa suuremman mahdollisuuden vaikuttaa omiin palveluihisi.

Arkesi on turvattua tulevaisuudessakin

Arkesi säilyy jatkossa yhtä turvattuna kuin nykyäänkin. Monet asiat pysyvät ennallaan.

Tavallisimmat terveyspalvelut ja neuvolat säilyvät kohtuullisen matkan päässä kotoasi. Hätänumerosta 112 saat apua, kun tarvitset ambulanssin tai on sammutettava tulipalo. Kiireellisissä sairastumisissa menet päivystykseen samalla tavoin kuin ennenkin ja tarvittaessa saat hoitoa sairaalassa.

Myös sairastuneelle lemmikillesi saat eläinlääkärin apua aivan kuten ennenkin.

Työnhakijana saat yhä apua ja tukea työnhakuun. Myös yrittäjille ja yritystoiminnasta kiinnostuneille on edelleenkin tarjolla monipuolisia yrityspalveluja.

Iäkäs mies hymyilee

Asiointi helpottuu

Uudistuksessa keskitetään palveluja niin, että samasta paikasta voit saada monenlaista eri toimijoiden tarjoamaa apua ja tietoa. Palvelut sovitetaan yhteen sujuvaksi, toimivaksi kokonaisuudeksi.

Esimerkiksi perheet voivat saada perhekeskuksesta omaan tilanteeseensa sopivia palveluja silloin, kun huolena on vaikkapa lapsen kehitys, arjessa jaksaminen tai vanhempien parisuhde.

Saat lisää valinnanvapautta

Muutos tuo sinulle lisää valinnanvapautta.

Pirkanmaalla on asukkaille tarjolla sekä maakunnan omia että yksityisten yritysten toteuttamia perusterveydenhoidon, sosiaalihuollon ja hammashoidon palveluja.

Voit itse valita, minkä maakunnallisen palveluntarjoajan luona asioit. Asiakasmaksu on sekä yksityisillä että julkisilla palveluntarjoajilla sama.

Valinnanvapautta ei ole pakko käyttää. Jos et halua itse tehdä valintaa, niin maakunta voi tehdä valinnan puolestasi.

Parrakas mies kuulokkeet korvillaan

Asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti

Valinnanvapautta lisäävät myös asiakassetelit ja henkilökohtainen budjetti.

Maakunta voi tarvittaessa myöntää sinulle asiakassetelin, jos sinulla on tarvetta esimerkiksi sosiaaliseen kuntoutukseen, kotipalveluun tai kehitysvammaisten ja vammaisten asumispalveluihin.

Asiakasseteli ei ole rahaa, joka annetaan asiakkaalle. Se on maksusitoumus, jolla voit itse valita maakunnan valitsemista toimijoista itsellesi mieluisimman.

Asiakassetelillä voi hankkia ainoastaan sitä palvelua, mihin se on myönnetty. Jos olet saanut asiakassetelin lonkkaleikkaukseen pääsemiseksi, et voi saada sillä siivouspalveluja.

Jos tarvitset runsaasti erilaisia palveluja, sinulle voidaan myöntää henkilökohtainen budjetti. Siinä maakunta sitoutuu korvaamaan ennalta sovitut palvelut tiettyyn euromäärään asti. Voit itse päättää, miltä maakunnan hyväksymiltä yrittäjiltä tai järjestöiltä hankit yksilölliset palvelusi.

Nuori mies istuu pyörätuolissa ja silittää koiraa

Sähköinen asiointi lisääntyy

Sähköiset palvelut lisääntyvät ja tulevat helpottamaan elämääsi. Sinun ei aina tarvitse lähteä kotoa asiantuntija-apua saadaksesi.

Flunssaan sairastuneena ei tarvitse lähteä hoitajan vastaanotolle tartuttamaan muita, vaan yhteydenpito voidaan pitää etävastaanottona. Chatissa voi keskustella työllisyysneuvojan kanssa ja sähköisestä ajanvarauskalenterista voi varata lääkäriajan, joka sopii itselle parhaiten.

Diabeetikot ja muut pitkäaikaissairaat voivat tilata heille myönnettyjä hoitotarvikkeita sähköisesti ja saada tarvikkeet lähimpänä kotia olevaan pakettien noutopisteeseen. Sieltä ne voi kätevästi noutaa itselle sopivaan aikaan.

Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta asioida sähköisesti. Heidän palvelujensa turvaamiseksi käytössä on myös entiset palvelu- ja yhteydenottotavat.

Harvaan asutulla alueella voidaan ottaa käyttöön myös liikkuvia palveluja, jotka tulevat lähelle asukkaiden kotia. Tällaisia liikkuvia palveluja voi olla esimerkiksi rokotusbussi.
 
Chat-keskustelu hoitajan kanssa